Ad Astra LJ1/2/3: 

Het verrijkingsproject Ad Astra (naar de sterren) houdt in dat je aan een eigen project mag werken. Je mag (in samenspraak met een begeleider) aan een eigen idee werken! Dit mag in overleg met je mentor tijdens schooltijd.  

Enkele voorbeelden van de afgelopen jaren: een eigen huis ontwerpen, een elektrische gitaar bouwen, een schemerlamp maken, een kookboek maken, een korte roman schrijven, een spel maken, muziek componeren, een prentenboek maken, experimenten met een 3d-printer, etc. Er kan dus heel veel! 

Je leert tijdens Ad Astra het managen van een project. Je krijgt individuele begeleiding van een docent die het proces van jouw project in de gaten houdt. 

Uiteindelijk wordt Ad Astra na een duur van zo’n 6 maanden afgesloten met een presentatie-avond in de kantine waar alle deelnemende leerlingen en ouders van leerjaar 2 en 3 voor worden uitgenodigd. 

Via onderstaande link foto’s van de afgelopen presentatie avond. 

afbeeldingen avond 2024  

 
Op de deelnamekaarten van dit schooljaar staat op de achterkant een woordweb aan onderwerpen waar leerlingen inspiratie mee op kunnen doen voor een eigen project. 

Leerling presenteert project tijdens de presentatieavond van ad astra 2025

Ad Astra avond adembenemend 

“Als coördinator van onze Talentgroep en ambassadeur begaafdheid ben ik wellicht bevooroordeeld, maar wat heb ik weer genoten van de presentatieavond op dinsdag 13 mei in een volle kantine, met ouders, leerlingen en collega’s. We begonnen de avond na een inleiding van projectleider  Ben met Koen op de piano met een zelf gecomponeerd lied. Daarna was er gelegenheid om rond te lopen. Zo kon je kennismaken met de verschillende talentvolle deelnemers, ouders, hun talentbegeleiders in de nissen en aan de tafels. Het was opvallend hoeveel nieuwsgierigheid er was bij de aanwezige ouders voor alle projecten. Er werd veel uitgewisseld en er was veel variatie in onderwerpen: een zelf bedacht bordspel, een nieuw ontworpen taal, maar ook bestudering van Toki Pona The Language of Good van Sonja Lang, WAT ALS het prehistorische Doggerland tussen Engeland en Nederland er nog zou zijn, een kookboek, zelfgeschreven tekst over vervreemdende gebeurtenissen en normaliteit uitgevoerd door een band (nog niet helemaal live maar via de laptop meegezongen), een novelle, een animatie programma, lockpick onderzoek, kledingontwerp met aandacht voor veiligheid en comfort van de moderne jonge vrouw, onderzoek naar planning van toetsen door docenten, een rap, magneten, bestudering van een geavanceerd muziekprogramma om zelf te kunnen componeren, een schrijver in de dop die voor elk hoofdstuk eerst onderzoek deed naar intertekstuele verbanden. De avond werd afgesloten met 3 sprankelende optredens. Jonathan Top presenteerde met veel elan en humor zijn novelle via de what, why en how, Ela Mutlu vertelde dat ze haar kleding ontwerp op LinkedIn had gezet als lamustudio en al aanbiedingen kreeg van 3 mogelijke investeerders en er was een band met een eigen lied. Een ouder verzuchtte: Ik wilde dat dit in mijn tijd mogelijk was geweest. Op mijn school was er weinig ruimte voor creativiteit. Het ging om tucht en discipline. Wat fijn dat het Cygnus zoveel mogelijkheden biedt! Ben sloot de avond terecht tevreden af.”