
Midwinter
In donkere dagen zoekt de Cygnusgemeenschap naar verbinding. Vlak voor de kortste dag van het jaar organiseert het Cygnus een samenkomst om elkaar te ontmoeten en vast te houden, stil te staan bij de donkere dagen en vooruit te kijken naar de terugkeer van het licht. Op het programma (onder voorbehoud): bezinning, reflectie, stilte, uitwisseling, een midwinterritueel, poëzie en muziek. De bezinning is voor leerlingen, collega’s en ouders en expliciet bedoeld voor alle gelovigen en nietgelovigen, en iedereen daartussenin. U bent van harte uitgenodigd om de bijeenkomst samen met uw kind bij te wonen. Inloop vanaf 16.45 uur, aanvang 17.00 uur. Pablo KamsteegOp school is het rustig. Onze leerlingen zijn nieuwsgierig, werken hard en laten zien hoe leuk leren kan zijn. Toch dringen de maatschappelijke en internationale ontwikkelingen onze school binnen, en dat maakt het soms complex. Het Cygnus is een diverse gemeenschap, met leerlingen uit alle windstreken en met uiteenlopende religieuze en culturele achtergronden. Zij moeten zich verhouden tot een wereld vol uitdagingen: de oorlogen in Oekraïne en Gaza, spanningen in Israël en op de Westoever, dreigingen vanuit Rusland, klimaatverandering, de impact van sociale media en de kansenongelijkheid die we in Amsterdam zo goed kennen. In 1970 schreef Basil Bernstein het artikel ‘Education cannot compensate for society’. Hij had een punt: een school kan niet alle maatschappelijke problemen oplossen. Toch zien we het Cygnus als een plek waar jonge mensen intellectueel én sociaal kunnen groeien, en waar zij ontdekken waar ze in het leven voor staan. Dit kan alleen in een veilige en voorspelbare omgeving, waarin ook ruimte is voor debat en gesprek. Om deze gesprekken te verdiepen, starten we een werkgroep rond het thema mensenrechten. Deze groep gaat de actuele ontwikkelingen bekijken vanuit een onderzoek matig en juridisch perspectief, maar ook persoonlijk: wat betekenen deze kwesties voor mij? Het doel is om onze leerlingen te ondersteunen in hun groei, zonder de kerntaak van de school uit het oog te verliezen. We blijven waken over een veilige omgeving, waarin iedere leerling zich gezien en comfortabel voelt. De wereldproblemen kunnen wij niet oplossen, maar we kunnen hier wél een gemeenschap vormen die samen sterk staat.
